Färgkladd – samarbete

Den här övningen är kladdig, fantasifull och rolig att genomföra. Den kan göras både i grupp och i par, och jag föredrar att genomföra den i grupp för att den är så bra för att träna på samarbete och språklig kommunikation.

Bild: ”Omelett” av åk 5

bild (3)  

Ni ska använda flytande färg, t.ex. akrylfärg, som ska kunna rinna men inte vara för plaskig. Jag brukar blanda ut min akryl-flaskfärg med lite vatten. Det går oftast åt ganska mycket färg, så se till att ha hemma.

Bild: ”Trädet” av åk 5

bild (4)

Använd stora ark, ca 1 * 1 meter. Eleverna arbetar i grupper om om 4, och håller i varsitt hörn på arket. Läraren häller färg på pappret och eleverna vickar sedan på arket så att färgen flyter fram och tillbaka. Det är väldigt fascinerande! Eleverna får själva komma överens om vilka färger de vill att läraren ska hälla på. Det kan vara en utmaning i sig.

När gruppen tycker att de är klara så ska de också döpa sitt verk, vilket verkligen ger ett lyft till vad som annars kan anses bara vara ”kladd”. Sedan passar det utmärkt att tillsammans gå en konstvandring och titta på varandras verk och vad de kan föreställa eller ge för tankar och känslor. I samband med detta kan man också diskutera t.ex. färglära, konsthistoria, vad ”konst” är m.m.

Bild: ”En flygande, rosa drake” av åk 5

bild (5)

Den här övningen har hittat i en bok, som jag i stunden inte minns titeln på. Det får jag återkomma med!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s